O zapłonowej cewce
W poprzednim artykule omówiliśmy bardzo powierzchownie temat, jakim jest układ zapłonowy. Dzisiaj z kolei przyjrzymy się bardziej szczegółowo jednemu z jego elementów. Będzie to, rzecz jasna, cewka zapłonowa.
Inna nazwa tej części samochodowej to transformator impulsowy. Znajduje się, jak już wspomniano powyżej, w bateryjnym układzie zapłonowym silnika spalinowego. Uzwojenie pierwotne tej samochodowej części zawiera około kilkudziesięciu zwojów. Jeśli spojrzymy natomiast na wtórne uzwojenie, zobaczymy ich aż kilka tysięcy.
Jeśli rozłączymy uzwojenie pierwotne, wystąpi niewyobrażalnie wysoki skok napięcia. Wówczas wygenerowany zostaje pojedynczy napięciowy impuls. Wytwarza on iskrę na świecy zapłonowej. Takie silniki określamy mianem zapalanych iskrowo.
Jak widzimy, tematyka układu zapłonowego silnika o zapłonie iskrowym jest niebywale złożona oraz fascynująca. Mam nadzieję, że zainteresowałem czytelników tym tematem i pragną oni teraz poszerzyć swoją wiedzę korzystając z bardziej obszernych i konkretnych źródeł.